En guide till hur du kan börja tjäna pengar genom att jobba hemifrån och frilansa på Fiverr
Vill du som många andra hitta det bästa sättet att arbeta hemifrån? Du har kanske startat ett eget företag men saknar kunder eller så är det kanske första gången du arbetar som frilansare och behöver mer erfarenhet i branschen? Den här guiden innehåller allt du behöver för att starta ett konto och komma igång med Fiverr® som, med över 3,8 miljoner aktiva köpare, är en av de största marknads-platserna för ”Gigs®”. För mer inspiration läs vår artikel om 20 olika sätt att tjäna extra pengar.
Senast uppdaterad: 9 januari 2024.
Många eller alla av de tjänster eller produkter som presenteras här kommer från våra partners som kompenserar oss. Detta kan påverka vilka produkter vi skriver om samt var och hur produkten visas på en sida. Dock påverkar detta inte våra utvärderingar. Våra åsikter är våra egna.
Vad är ett gig?
Ett gig är din personliga annonssida på Fiverr där du presenterar den typ av produkt eller tjänst du erbjuder. Fiverr har många områden att publicera gigs inom och lite senare i texten kommer vi ge exempel på populära kategorier men färdigheter inom skrivande, grafisk design och webbutveckling är eftertraktade. Fiverr hjälper dig som yrkesverksam att marknadsföra dig, kommunicera med kunder och få betalt. Det är gratis att gå med och det krävs ingen prenumeration eller avgift för att lista dina tjänster men Fiverr tar 20 procent av din provision när du säljer något.
Om du är en ny frilansare eller om du arbetar inom ett nytt område kan du samla värdefull erfarenhet utan att alltid behöva leta reda på och göra nya presentationer för potentiella kunder. I och med att du kan sitta varsomhelst i världen innebär det också mördande konkurrens, det finns alltid de som är villiga att ta arbete till ett lägre pris, vilket kan göra det svårt att ta sig in och börja tjäna pengar.
Innan du börjar sälja måste du skapa en säljprofil. Klicka på knappen nedan för att registrera dig eller läs vidare för att få tips och information kring hur du kan göra för att sticka ut bland alla andra säljare.
Skapa konto och rätt profil
Det första de flesta köpare kollar innan de väljer att gå vidare i köpprocessen är din säljprofil. Om du lägger ner tid och energi i den här delen vinner du mycket. Du vill skapa en sida som visar vem du är och vad som gör dig unik. Från din bild till din beskrivning bör du tänka på din profil som ett sätt att förklara dig själv, dina färdigheter och varför köparen ska välja dig; en CV för potentiella arbetsgivare.
Visa dina färdigheter
Oavsett gig, om det så är inom grafisk formgivning, programmering, skrivande eller något annat är det viktigt att hitta ett kreativt sätt att visa varför du är det bästa valet för den kategorin. Om du är designer bör du ha en fantastisk och visuellt spännande profilbild. Om du är författare bör din beskrivning vara engagerande och välskriven.
Även om det är viktigt att hålla din profil professionell bör du också låta dina egenheter och din personlighet lysa igenom. Det kan vara vad som helst, hur du väljer att visa upp dig på din profilbild eller nämner dina fritidsaktiviteter i beskrivningen, men håll det lågmält.
Visa dig
Dina kunder kommer vilja se vem det är de kommunicerar med och vem det är som ska ta hand om deras uppdrag. Om du har en profilbild som tydligt visar ditt ansikte kommer det att få din profil att se mer professionell ut och visa köparna att de arbetar med en riktig person. Se till att bilden är av hög kvalitet, fyrkantig och minst 250×250 pixlar.
Om du inte vill visa upp dig och ha din egen bild kan du haka på en trend gällande individuella avatarer eller emojis. De ger en personlig prägel och låter dig vara anonym.
Använd beskrivningen på ett klokt sätt
Även om det är bra att lägga till roliga eller lättsamma inslag i din beskrivning tar varje ord upp värdefull plats. Slösa inte utrymme på för många saker som inte har med ämnet att göra. Fokusera först och främst på att skriva en tydlig och skarp beskrivning av vem du är och justera den sen för att göra den mer personlig inom ramen för utrymmet. Du kan öka trovärdigheten genom att inkludera länkar till relevanta professionella nätverk, en portfölj eller till specifika arbetsprover, men Fiverr har regler för vilka länkar du får dela.
Om du har skapat ditt konto via mobilen måste du sätta dig vid en dator för att göra klart profilen men har du inte redan installerat Fiverrs app bör du göra det så du enkelt och snabbt kan kommunicera med dina kunder.
Fiverr i Sverige — fungerar det?
Om du är som de flesta i Sverige skriver och talar du bra engelska. Det gör att det är lätt att rikta sig till den större (engelska) marknaden men det innebär också vansinnigt mycket konkurrens. Det kan vara lättare att starta gigs som är direkt riktade till den skandinaviska regionen och leverera material på svenska där du kan visa på en förståelse för den nordiska kulturen och vad som säljer och går hem här (om det är relevant). Skandinaver generellt och svenskar i synnerhet handlar mycket på nätet. Bara under första kvartalet 2021 växte den svenska e-handeln med 53 procent jämfört med samma period föregående år, enligt PostNords E-barometer.
Ditt service-erbjudande — gig
Ditt gig är den tjänst som du säljer på Fiverr. När du skapar det har du möjlighet att visa upp dina färdigheter, du har dessutom en möjlighet att tillhandahålla köparna med all information de behöver för att bestämma sig för att göra affärer med dig.
Den viktigaste faktorn är beskrivningen av din tjänst där du förklarar varför du är rätt person för jobbet. Tänk på följande för att lyckas:
- Inga jättelika textblock (skriv kortfattat och använd stycken).
Förklara problemet (som du kan lösa) och ta itu med kundens behov. - Hur kan du lösa problemet?
- Vad är ditt löfte? (Professionalism, pålitlighet, punktlighet, noggrannhet osv.)
- Se till att texten är grammatisk korrekt, skriver du på engelska kan du använda Grammarly som hjälpmedel (gratis att använda).
Ett av de bättre sätten att locka köpare är att lägga till en video som presentation för din tjänst. I området ”Gig Gallery” kan du lägga till en video. Se till att den är kortare än 75 sekunder, mindre än 50 MB och i liggande (landskap) läge. De tillåtna filformaten är mp4 och AVI. Var noga med att följa Fiverrs riktlinjer.
Pris på ditt gig och paketerbjudanden
Prissättningen för ditt gig har ett lägsta värde på ca 50 kronor (5 dollar — namnet på tjänsten Fiverr) och kan sättas så högt som ca 10 000 kronor (995 dollar). När det gäller prissättningen kolla runt och se vad konkurrenterna säljer för och tänk på att Fiverr tar 20 procent av din provision när du säljer något.
Du kan erbjuda tre olika tjänstepaket på din gig-sida (grund, standard och premium). Det är ett bra sätt att ge dina köpare fler valmöjligheter och att öka ditt ordervärde. Med standard- och premiumpaketet (låsta i grundläget) kan du ange olika priser för samma gig. Om ditt grundpaket till exempel är satt till 100 kronor med leverans på 3 dagar kan du bestämma dig för att sätta ditt standardpaket till 200 kronor för leverans inom två dagar.
Mer inställningar för ditt gig
Revisioner är det antal gånger du tänker revidera det färdiga arbetet, det ger både dig möjlighet att förverkliga kundens vision och kunden möjlighet att ge återkoppling innan den slutliga produkten. Beroende på din kategori och underkategori kan andra alternativ finnas med i din prissättning.
Du kan också lägga till några vanliga frågor (FAQ) för att ta upp problem eller frågor som köparna kan tänkas ha.
Innan du börjar med något arbete för en kund måste du förstå vad det handlar om. Det finns därför en sektion där du får uppge hur du vill få den informationen till dig. Ditt krav kan antingen vara: Fritext, flera svar eller bifogad fil. Se till att du berättar för dina köpare att kommunicera, i detalj, allt du behöver för att komma igång för att undvika problem och tvister i framtiden.
Testa dina färdigheter
Som säljare har du även möjlighet att göra tester för att styrka dina färdigheter (visa vad du kan) vilket är ett sätt att öka köparnas förtroende för dig som säljare och dina gig. Det finns tester för bland annat:
- Grundläggande amerikansk engelska
- Photoshop
- Adobe Illustrator
- WordPress 5.1
- Test för marknadsföring i sociala medier
- Microsoft Excel
- Skrivande av innehåll (content writing)
- Engelska språket (ord och fraser)
- Adobe After Effects
- CSS 3
- HTML 5
- Analytiska färdigheter
För att kvalitetssäkra din kompetens kommer du (för varje ämne/test) få svara på 40 frågor med en tidsgräns på upp till 40 minuter. Du blir betygsatt och dina svar delas in i kategorier. Det är upp till dig om du vill visa det i din profil eller dölja det. Du kan göra om proven med lite väntetid men du kan endast göra ett prov vid två tillfällen inom en tremånadersperiod.
Du är inte tvingad att göra testerna men risken finns att din profil väljs bort om det står mellan dig och en annan säljare med validerad profil (i vissa kategorier måste du göra ett prov för att publicera ett gig). Om du väljer att visa resultatet av ditt test kommer användarna att se olika detaljer, till exempel ditt resultat, din placering i procent, den tid du spenderat på olika ämnen och dina resultat per ämne.
Kom igång med försäljningar
Du har skapat en fantastisk profil och lagt en stabil grund för ditt gig, misströsta inte om ingenting händer direkt. Du är en droppe i ett gigantiskt säljhav. Men det finns knep du kan ta till för att börja växa, få kunder och positiva recensioner.
”Buyer Requests” är ett bra sätt att få beställningar på Fiverr även om du är helt ny. Där kan du hitta personer som har lagt upp en speciell, individuell beställning (du kan anmäla dig till 10 förfrågningar varje dag).
Alla andra säljare inom den aktuella kategorin kan ansöka om den här typen av jobb. Ju mer övertygande din ansökan och ditt erbjudande är, desto större är sannolikheten att du blir vald att få utföra det.
- Ta dig tid att noggrant granska innehållet i förfrågan. Köparna ägnar ofta tid åt att beskriva vad de behöver i detalj och vissa bifogar en fil som referens.
- Gör ditt erbjudande personligt och inkludera en detaljerad beskrivning. Det är ett bra tillfälle att låta dem veta vem du är och hur du kan utföra jobbet.
- När du beskriver ditt erbjudande bör du ta upp all relevant information som köparen inkluderade i sin första förfrågan.
- Ange ett rimligt pris och en rimlig leveranstid.
- Undvik att kontakta en köpare via direktmeddelande.
- Skriv endast om det du erbjuder överensstämmer med den aktuella ”Buyers Request”.
Ett annat tips är att be tidigare kunder/klienter att använda Fiverr för nästa jobb, ett ”enkelt” sätt för dig att få en försäljning och ett betyg.
Var mån om återkommande kunder och jobb
När beställningarna börjar komma bör ditt fokus vara att behålla kunderna på lång sikt (förutsatt att ni haft en bra kontakt och samarbete). På så sätt bygger du gradvis upp en säker och förutsägbar ordervolym. Företag som söker frilansare på Fiverr (av vilka det finns många) vill inte hitta en ny person varje vecka. Om de har en bra erfarenhet av dig och det finns förtroende i relationen kan du vara säker på att de kommer komma tillbaka till dig när de behöver något.
Om det uppstår problem och du inte kan leverera i tid är det viktigt att kommunicera. Låt dem veta i god tid att det kommer att ta längre tid än väntat, be om ursäkt och förklara förseningen.
Du bör alltid arbeta noggrant och exakt och om du är osäker anta inte utan fråga igen och få ett krav förklarat för dig. Det är viktigt att du verkligen levererar det som kunden har tänkt sig.
Typer av service
Det finns massvis med kategorier, områden och ämnen som du kan skapa gig inom på Fiverr. Här listar vi några av de mest eftertraktade kategorierna och underkategorierna.
- Grafisk design
- Design av logotyper
- Design av visitkort
- Utformning av broschyrer och flygblad
- Videoanimering
- Animation av whiteboards
- Videoinnehåll för sociala medier
- SEO-stöd
- Sökordsforskning för SEO
- Uthyrning av SEO-verktyg
- Författande av innehåll
- Skript
- Redigering
- Juridiska texter
- Kodning och uppbyggnad av webbplatser
- Bug-fixande
- Affärsplanering
- Marknadsanalys
- Skapande av affärsplan
- Namnge företag
Hur fungerar det att sälja tjänster och betala skatt?
Deklaration av tjänst eller näringsverksamhet
Du ska betala skatt om du tjänat mer än 22 208 kronor totalt under 2023. Om du tar uppdrag då och då så ska du deklarera din inkomst som tjänst. Om du tar uppdrag regelbundet och under längre tid så ska du istället redovisa din verksamhet som näringsverksamhet. Läs mer om att sälja tjänster hos Skatteverket.
Anlita egenanställningsföretag som frilansare
Om du tar uppdrag utan att ha ett eget företag, kan du anlita ett så kallat egenanställningsföretag. Då betalar egenanställningsföretaget ut lön till dig och betalar in arbetsgivaravgifter. Du får ett lönebesked från egenanställningsbolaget och bolaget rapporterar din inkomst till Skatteverket. Läs mer om att jobba som egenanställd hos Skatteverket.
Deklaration och egenavgifter
Det spelar ingen roll hur du tar uppdrag, de ska inte redovisas som hobby eftersom de utförs på uppdrag av någon annan. Du ansvarar själv för att både redovisa dina inkomster i din deklaration och i vissa fall även betala egenavgifter. Läs mer om egenavgifter hos Skatteverket.
Tålamod och disciplin
Många ger upp när det inte kommer några beställning under de första veckorna. Tyvärr är det svårt att komma ifrån att den första tiden kan vara oerhört påfrestande. Du måste arbeta hårt för varje uppdrag och varje recension. Du måste ha tålamod och fortsätta att arbeta. Lycka till! Vill du ha andra tips på bra inkomstkällor? Läs mer om 20 olika sätt att tjäna extra pengar.